به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، احد رسولی در نطق پیش از دستور چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر کرج که امروز چهارشنبه برگزار شد، با اشاره به عدم توجه به بافت های فرسوده شهری اظهار کرد: کسانی که با معضل بافتهای فرسوده شهری روبرو هستند و به نوعی بخشی از بار مسئولیت بهسازی و نوسازی بافتهای مزبور به عهده آنهاست، این سوال ایجاد می شود که چرا به رغم واضح بودن اهمیت و ضرورت موضوع، عزم ملی مؤثر، برای ریشهکنی این معضل ایجاد نشده است.
وی با طرح چند سوال در ادامه افزود: چرا برنامههای اتخاذ شده در عمل به نقطه امیدوارکنندهای نرسیدهاند و نقطه عطف بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده کجاست؟
رسولی با بیان اینکه پاسخگویی به پرسشهای فوق، نیازمند بررسی کارشناسی در بهسازی و نوسازی است، خاطرنشان کرد:شناسایی درست در محدودههای فرسوده در سطح شهر و تفکیک آنها به محلات فرسوده شروع شده و با نوسازی ساختمانهای فرسوده و فاقد استانداردهای لازم و تأمین فضاهای روبنایی لازم نظیر فضای سبز، مراکز آموزشی، فرهنگی و بهداشتی در حد سرانههای مطلوب و اصلاح تأسیسات زیربنایی و توسعه شبکههای دسترسی خاتمه مییابد که شناسایی آنها چندان ساده نیست.
رسولی افزود: اعتقاد برخی از کارشناسان این است که حلقه دوم چرخه بهسازی و نوسازی شهری تهیه طرح بهسازی و نوسازی به عنوان یک طرح موضعی است و بدون وجود طرح مصوب آن را کاری بیهوده و در حد نو کردن آجر و مصالح ساختمانها میدانند.
وی با اشاره به اینکه برخی دیگر معتقدند، معطل نمودن عملیات نوسازی و مقاومسازی تا تهیه طرح های بهسازی و نوسازی زیانبار خواهد بود، گفت: ضوابط طرحهای بالادست نظیر طرحهای تفصیلی شهرها برای نوسازی کافی است.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر کرج با بیان اینکه فراهم نمودن بستر تشویقی و حمایتی جدی و مؤثر از عملیات نوسازی توسط دولت، شهرداری، دستگاههای متولی خدمات شهری و سیستم مالی، اعتباری و بانکی کشور است، گفت: برای تهیه طرحهای بهسازی و نوسازی شهری حمایت خود را برای توانمندسازی مالی مالکان واحدهای فرسوده، سازندگان و سرمایهگذاران به ویژه خریداران واحدهای احداثی مازاد بر نیاز از طریق اعطای تسهیلات ارزانقیمت به عمل آورند.
وی اضافه کرد: فراهم نمودن تسهیلاتی برای اسکان موقت ساکنین و مالکین که خود قصد نوسازی دارند نیز در این حلقه ضروری است.
رسولی با بیان اینکه دستگاههای دولتی متولی ارائه خدمات شهری (نظیر برق، آب، گاز و تلفن) نیز با اولویت شبکههای مربوط در محدوده محلات فرسوده، ارائه خدمات خود را انجام دهد، افزود: در چارچوب قانون مذکور شهرداریها نیز تسهیلاتی را نظیر معافیتها و تخفیفات مؤثر در صدور پروانه و مجوز تراکم ساختمانی در حد ضوابط طرحهای موجود برقرار کنند.
وی تاکید کرد: ضرورت ایجاد سازمانی تسهیلگر و نهضتآفرین در سطح محلات فرسوده، که از یک سو با اطلاعرسانی مناسب، انگیزه لازم را در مالکان و ساکنان بافتهای فرسوده برای نوسازی، مقاومسازی و بهسازی فضاهای زندگی خود ایجاد نماید.
رسولی افزود: پافشاری دفاتر مزبور برای تحقق ماموریت خود، در آیندهای نه چندان دور، باعث شروع پروژههای متعدد نوسازی در محلات شده و عملیات بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری از حالت انفعالی موجود خارج ساخته و حالتی جهادی به خود خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی دولت راهبری و ساماندهی فعالیتهای احیاء بهسازی و نوسازی بافتهای قدیمی، فرسوده و ناکارآمد شهری و توسعه و ترویج فعالیتهای فوقالذکر از طریق مشارکت شهرداریها، ساکنان و مالکان بافتهای مزبور و اشخاص حقیقی و حقوقی میباشد، گفت: این وظیفه به عهده شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران وزارت مسکن و شهرسازی گذاشته شده است.
وی در پایان گفت : امید است باتوجه به ابلاغ دستورالعمل سازوکار تشکیل دفاتر خدمات نوسازی محلات فرسوده شهری از سوی وزارت کشور شاهد تحرک روزافزون در بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری باشیم.
نظر شما